Bedrijfsfilm/ e-learning

Contact

Zelf te bepalen

De video on-demand (bedrijfsfilm en/ of e-learning) gebruiken is een fijne manier om zelf te bepalen wanneer je de stof wil zien en geeft de mogelijkheid aan de cursist om zijn/haar eigen tempo te bepalen.

Betrokkenheid

  • Opnemen in een herkenbare omgeving zorgt voor meer betrokkenheid en beleving. 
  • Video kun je goed uitbreiden met graphics waardoor de leerstof nog meer impact krijgt. 
  • Situaties kunnen d.m.v. inzet eigen mensen of acteurs op maat en heel herkenbaar nagespeeld worden. 

Medewerkers uit de nieuwe generatie staan te springen om training. Uit recent onderzoek van Deloitte blijkt dat werknemers uit de zogenoemde ‘Generatie Y’ (geboren tussen 1982 en 1995) steeds meer waarde hechten aan training. Op de vraag welke factoren van invloed waren bij de keuze voor de huidige werkgever, gaf maar liefst 63,5 % van hen aan dat kansen voor groei en ontwikkeling belangrijk zijn. Hiermee is dit de belangrijkste factor, belangrijker dus nog dan salaris!

Waarom e-learning?

Het onderhouden en ontwikkelen van nieuwe vaardigheden en kennis is belangrijk voor de werkgever, maar wordt dus ook gewaardeerd door de werknemer. Om de werknemers op een effectieve manier te trainen, wordt steeds vaker e-learning ingezet. E-learning heeft immers zo zijn voordelen. Er hoeven geen ‘studieklasjes’ meer te worden georganiseerd, dus iedereen kan studeren wanneer het hem of haar uitkomt en op zijn eigen tempo. Hiermee wordt een hoop reistijd en andere ‘verspilde uren’ bespaard. Daarnaast kan e-learning snel op grote schaal gebruikt worden zonder dat hiervoor extra trainers benodigd zijn. Ook is de studieomgeving altijd toegankelijk in de cloud en is er gemakkelijk realtime inzicht te verkrijgen in de resultaten en vorderingen.

De meerwaarde van video in e-learning

Een ander voordeel van e-learning is dat het lesmateriaal mooi kan worden gepresenteerd. Niet meer uit stoffige boeken of saaie teksten, maar bijvoorbeeld door fraaie video’s in te passen. Dit is niet alleen leuker voor de medewerkers, maar hierdoor slaan ze de informatie ook beter op. Een master student aan de Universiteit Utrecht heeft onlangs onderzoek gedaan naar het effect van verschillende e-learningvormen op kennisoverdracht. Uit de resultaten blijkt dat video een betere vorm is om te leren dan alleen tekst lezen. Participanten die in de training alleen video kregen, scoorden beter op de kennis die getoetst werd dan medewerkers die alleen tekst kregen aangeboden in hun online training. Als het gaat om soft-skills, zoals het geven van feedback, is statische video een goede manier om deze kennis over te brengen, zo concludeert de onderzoeker. In de wetenschap is er nog discussie over de extra meerwaarde van interactieve video in e-learning. Video’s waarbij de gebruiker bijvoorbeeld zelf op een stuk tekst kan klikken dat het relevante videofragment oproept. Volgens de onderzoeker van de Universiteit Utrecht is het mogelijk dat interactieve video een nog sterker effect heeft dan statische video. Op basis van het gepresenteerde onderzoek kan in elk geval een heldere aanbeveling worden gedaan richting de meest geschikte vorm van e-learning: tekst lijkt een wat mindere methode om kennis over te dragen dan video. Bij het ontwikkelen van een e-learning module is het daarom zinvol om deelnemer niet alleen maar tekst aan te bieden maar dit regelmatig af te wisselen of te combineren met video.

Flinch Academy maakt de laatste paar jaar steeds vaker gebruik van het medium film m.b.t het onderwerp agressie. Flinch Academy laat hierin de duidelijke  norm zien op agressie. De film komt meestal nog voor het daadwerkelijke trainen van de medewerkers. De medewerkers zien de film kort voor de training om ze alvast over het onderwerp na te laten denken. Flinch Academy neemt dan situaties op film op (liefst casuïstiek van eigen medewerkers en speelt  deze uit. Deze kan dan vervolgens op intranet worden geplaatst. Ook wordt de methodische aanpak uit de training in deze film gemonteerd zodat medewerkers na het volgen van de training de film ook als een soort naslagwerk kunnen gebruiken. De theorie uit de training wordt gekoppeld aan praktische voorbeelden uit de opgenomen filmpjes. De film is vervolgens te gebruiken in een E-learning, vragen met betrekking tot de situaties uit de film (vormen van agressie) komen hierin terug.